Sociologia

Páginas: 4 (928 palabras) Publicado: 22 de enero de 2013
המכללה האקדמית של תל אביב יפו
מבוא לסוציולוגיה ולחברה ישראלית
בתי ספר לממשל וחברה
מטלה 2
סמסטר א - תשע"ג

האירוע "יהודים בקטע אחר" מעורך על ידי ליאור זלמנסון זו ריאקציה למקום הבולט שתופסתהיהדות האורתודוקסית בתרבות. האירוע מראה תופעה שמתפתחת בחברה הישראלית בשנים האחרונות, ומראה איך יהדות יכולה להיות לא רק הזרם המרכזי האורתודוקס, אלא גם כל מיני זרמים שלוקחים אותה למקומות אחרים ולא מסתפקים רקברוחני.
היהדות עצמה היא דת שעברה תהליך מיסוד: היא הייתה משהו חדש שהוענקו לה משמעויות ופרשנויות עד שהפכה למשהו שגרתי ומקובל ומחוקותיה המאפיינים אותה, אפשר לפרש תשובות לכמעט כל היבטי החיים. מי שנולד בעידןשהיהדות כבר נמצאת במצב אובייקטיבי, מקבל את הנורמות שעוצבו בכל תהליך זה ומעניק כפרט לגיטימיות למערכת. אבל באותה מידה שהיהדות התמסדה, ובאותו תהליך התמסדות, ניתן לשנות ממסד זה.
ישנה קבוצה שלא מפנימה את חוקי היהדותהאורתודוקסית, והיא חלק מהמוסד החברתי שלא נותנים לגיטימיות מלאה להשקפה זו. "יהודים בקטע אחר" מציגים אלטרנטיבה לזרם המרכזי של היהדות, ומטרתם באמצעות האירוע היא להתחיל לעבור את שלבי המיסוד מההתחלה כדילמסד מה שהם רואים כנכון ולהקים בסיס לתהליך האיסטיטוסיונאליזציה של יהדות אחרת.
כפי שהוסבר במאמר "חמש הפירכות של המיסוד" (א´ודי, 1963) קיים מתח בין האידיאל הדתי והמציאות החברתית, בין החוויה הדתית לבין החייהיומיום. אחרי זמן מה המוטיבציה של המאמינים נעשית פחות טהורה, הטקסים שבהתחלתם היו להעצמת המאמין הופכים לאובייקטיבים וכבר לא מרגשים את המאמינים, הדת נהיית אימפרסונלית והמאמין מתנהג על פי תפקידו בתוכה ולאעל פי זהותו. זה יחד עם הצורך לתרגם את הדת לממשי גורמים להתפוררות והחלשת ההאמונה. האירוע של זלמנסון זה רעיון להלחם נגד ההתפוררות של היהדות, לתת לה דרך לפרוח בצורה חדשה ולקשר אותה לדברים רלוונטים בחייםהיומיום ושהם חווים (מקצועותם, אמנות, סקס), כדי למנוע את חוסר הפרסונליות וחוסר ההזדהות איתה.
בהגדרה הפונקציונליסטית, תרבות היא אורך חיים. הכי חשוב זה הערכים ולהעביר אותם מדור לדור באמצעות חינוך ובאמצעיםשונים לא רק אספיריטואלים בניגוד לתפיסה האורתודוקסית (שהקשר עם אלוהים והנשגב הם השולטים). שתי תפיסות אלה מייצגות חלקים שונים בתוך התרבות וביחד יוצרות מערכת שלמה, יש...
Leer documento completo

Regístrate para leer el documento completo.

Estos documentos también te pueden resultar útiles

  • El estado en sociologia
  • Sociologia
  • Sociologia
  • Sociologia
  • Sociologia
  • Sociologia
  • Sociologia
  • Que es sociologia

Conviértase en miembro formal de Buenas Tareas

INSCRÍBETE - ES GRATIS