Acció i llibertat humana
FILOSOFIA
ACCIÓ I LLIBERTAT HUMANA
Un esdeveniment és un canvi en els estats de les coses que es produeixen en un interval de temps.
·Què és una acció?
És la intervenció, o no intervenció, intencionada d'un ésser humà en el curs dels esdeveniments. L'agent és l'ésser humà que intervé, o no intervé, intencionadament en el curs dels esdeveniments. Parlem d'acció si hi ha unagent.
S'ha considerat que les intervencions inconscients i involuntàries no són accions, i que només les conscients i voluntàries són les autèntiques accions humanes.
·Requisits de les accions
Totes les accions inclouen una conducta observable i un procés psíquic inobservable. El principi d'una acció sempre és un procés psíquic que consta d'una deliberació i d'una decisió; el final de lesaccions, el resultat, sempre és un (nou) estat de les coses.
-Objectius:
->Perquè es consideri acció, s'ha d'haver produït un esdeveniment
->Conducta observable de l'agent
->Conducta que causi l'esdeveniment
-Subjectius:
Cal que l'agent cregui que la seva conducta provocarà l'estat final de les coses.
L'agent ha de desitjar que es produeixi l'esdeveniment que la seva conductacausarà. El procés conscient que duu l'agent a elegir una finalitat i a cercar la conducta necessària per assolir-la és la deliberació. Per tant, la deliberació és una condició necessària de l'acció.
L'agent ha de decidir emprendre efectivament una conducta.
·Causes i raons
Els esdeveniments s'expliquen per causes. Les accions s'expliquen per raons.
-Causes
-Raons
-Operenempenyent de del darrere
-Són esdeveniments diferents dels efectes que produeixen
-Són universals
-No són intents de seguir una norma
-Operen arrossegant cap endavant
-Són efectes mentals que formen part de l'acció i no es refereixen a esdeveniments diferents
-No són universals
-Són intents de seguir una norma
·Motius i creences
Assolir un fi és el motiu i una de les raons de l'acció.Sempre s'actua per motius per assolir la finalitat de l'acció. Les creences són una altra raó de l'acció. Constitueixen les raons d'una acció.
A vegades, les raons d'una acció es pretenen explicar com a conseqüència de causes socioculturals, educatives, genètiques, etc.
EL PROBLEMA DE LA LLIBERTAT HUMANA
·Què és la llibertat?
La llibertat externa es refereix a l'aspecte objectiu del'acció: la conducta. En canvi la llibertat interna es refereix a l'aspecte subjectiu: la deliberació i la decisió.
També cal distingir entre llibertat en sentit negatiu que equival a absència de limitacions i llibertat en sentiu positiu que equival a facultat.
La llibertat és una qüestió relativa i de graus. El concepte és molt a prop del d'acció: és una condició necessària.
·Plantejamentdel problema de la llibertat
És el problema de com reconciliar la llibertat i el determinisme, que és la teoria que sosté que tots els esdeveniments de l'Univers tenen una causa. Ja que les accions són una classe d'esdeveniments, tota acció també té una causa.
D'altra banda, existeix l'experiència subjectiva de cadascú de ser un agent lliure. El problema de la llibertat consisteix en elsegüent: si el determinisme és vertader, la llibertat i la responsabilitat són il·lusòries. I, per contra, si no són il·lusòries, el determinisme és fals.
La llibertat que entra en conflicte amb el determinisme és la llibertat interna.
L'indeterminisme és la negació de que tots els esdeveniments de l'Univers siguin causats. Segons aquesta teoria, les accions humanes són els esdeveniments queescapen a la causalitat universal.
·Solucions al problema de la llibertat
Determinisme dèbil: Considera que no hi ha contradicció entre el determinisme i la llibertat. Una acció és lliure si no ha estat forçada o restringida, externament o internament.
És criticat per ser determinista ja que consideren que les accions no s'expliquen només per les causes sinó per les raons de l'agent....
Regístrate para leer el documento completo.