Biologia Atencion Esta En Catala !!
INDEX
1.0.Qué és la malària ?
2.0. Causes i transmissió
1.0.Qué és la malària ?
El paludisme o malària és una infecció dels glòbuls vermells causada pel *Plasmodium, un organisme unicel·lular. Aquesta infecció és una de les malalties mésantigues. Existeixen dades que suggereixen la seva presència en l'home prehistòric i ja es descriu en papirs egipcis i en els mites xinesos, on es defineix com l'acció conjunta de tres dimonis. Un amb un martell (símbol de la cefalea), un altre amb una galleda d'aigua gelada (representatiu de les esgarrifances) i un altre amb un forn ardent (la febre).
És la primera malaltia en importància entre lesmalalties debilitants. Entre 700.000 i 2,7 milions de persones moren a l'any per causa de la malària, la majoria són nens en zones endèmiques d'Àfrica.
2.0. Causes
És una de les malalties infeccioses més freqüents i un dels principals problemes de salut per al viatger. Hi ha quatre espècies del gènere *plasmodium (el paràsit causant del paludisme) que transmeten la malaltia a l'ésser humà:*Plasmodium *vivax, P. *Ovale, P. *Malariae i P. *Falciporum (el més *mortífero). La causa principal de paludisme és el compliment incorrecte de la quimioprofilaxi.
El risc d'infecció varia en funció de l'itinerari, la durada del viatge, l'època de l'any (època de pluges, temperatura…), immunitat de la població, distribució de llocs on es *crían els mosquits i la prevalença de les diferents espècies.En l'home la transmissió es produeix per la picada de la femella del mosquit *Anopheles. És especialment activa des del fosquejar fins a l'alba. També es transmet per transfusions de sang o per xeringues infectades. Una altra causa, poc probable, és en els aeroports o voltants. Si algun mosquit es “cola” en un avió procedent d'una zona endèmica i escapa en una escala podria picar en altrespaïsos.
L'única forma possible de contagi directe entre humans és que una dona embarassada ho transmeti per via placentària al fetus. O bé, per la transmissió directa a través de la picada d'un mosquit. També és possible la transmissió per transfusions sanguínies de donants que han patit la malaltia.
3.0. Un poc d’historia
La malària ha infectat als humans durant més de 50.000 anys, s'ha trobaten els ximpanzés,i Es troben referències de les peculiars febres periòdiques de la malària al llarg de la història, començant des de 2700 a. C. a Xina.
estudis científics sobre la malària van fer el seu primer avanç d'importància en 1880, quan el metge militar francès Charles Louis *Alphonse *Laveran, treballant a Algèria, va observar paràsits dins dels glòbuls vermells de persones amb malària.Va proposar per això que la malària la causava un *protozoario, la primera vegada que es va identificar a un *protozoario com a causant d'una malaltia.[7] Per est i altres descobriments *subsecuentes, se li va concedir el Premi Nobel en Fisiologia o Medicina en 1907. Al *protozoario en qüestió se li va cridar *Plasmodium, pels científics italians *Ettore *Marchiafava i *Angelo *Celli.[8] Un anydesprés, Carlos *Finlay, un metge cubà que tractava pacients amb febre groga en l'Havana, va suggerir que eren els mosquits els qui transmetien la malaltia d'un humà a un altre. Posteriorment, un britànic treballant en l'Índia, va demostrar que la malària era transmesa pels mosquits.
El primer tractament eficaç per a la malària va ser l'escorça de l'arbre *Cinchona, que conté l'alcaloide quinina.Aquest arbre creix a Perú. Els habitants del Perú usaven el producte natural per controlar la malària, i els Jesuïtes van introduir aquesta pràctica a Europa durant els anys 1640.
Al començament del segle XX, abans dels antibiòtics, els pacients amb sífilis eren *intencionalmente infectats amb malària per crear una febre, seguint les investigacions de *Julius Wagner-*Jauregg. En controlar la...
Regístrate para leer el documento completo.