defineix
Renaixença: moviment cultural que va tenir lloc a la segona meitat del segle XIX a Catalunya. Va fomentar la recuperació de la llengua i la literatura catalanes,així com les tradicions populars.
Estat federal: estat on diferents nacionalitats s’uneixen en un estat comú però cadascuna d’elles té independencia política i económica
Centre Català: és unaentitat catalanista fundada a Barcelona el 1882 per defensar els interessos morals i materials de Catalunya, i per aconseguir la unió de tots els catalans.
Memorial de Greuges: És un dels textos delcatalanisme polític, en el qual, per primera vegada, el naixent catalanisme feia arribar algunes de les seves reivindicacions al rei d’Espanya, Alfons XII.
Jocs Florals: certamen literari en llenguacatalana, celebrat per primera vegada l’any 1859. Tenia per objectiu la difusió de la llengua i la literatura catalanes.
Vigatanisme: moviment cultural i intel·lectual de caràcter tradicionalistaque es va desenvolupar durant la segona meitat del segle XIX a la ciutat de Vic per iniciativa de les institucions eclesiàstiques.
Tancament de Caixes: moviment de protesta dels comerciants catalanscontra la pujada d’impostos. Va consistir en donar de baixa els establiments comercials per no haver de pagar impostos.
Lliga Regionalista: organització política fundada l’any 1901. Es va creararran de la fusió de la Unió Regionalista i del Centre Nacional Català. D’ideologia regionalista, defensava l’autonomia política i econòmica de Catalunya i pretenia la reforma política dels sistema dela Restauració. El seu líder principal era Enric Prat de la Riba.
Missatge a la Reina Regent: document presentat a la reina regent Maria Cristina per la Lliga de Catalunya, amb motiu de l’ExposicióUniversal celebrada a Barcelona l’any 1888. Es demanava l’autonomia política per a Catalunya.
Unió Catalanista: agrupació política de les entitats catalanistes comarcals, creada l’any 1891....
Regístrate para leer el documento completo.