Didactica

Páginas: 9 (2088 palabras) Publicado: 7 de enero de 2011
INTRODUCCIÓ

Psicologia: analitza aspectes relacionats amb la diferenciació entre persones. (Com els nens aprenen davant de diferents situacions, cada nen d’una manera diferent).

Aspectes: intel•ligència, personalitat, sociabilitat, intel•ligència emocional (tenir unes estratègies per socialitzar-se amb el món).
Aquests estudis són el punt de partida i objectiu educatiu per a l’E.I.
Procésmaduratiu de l’infant: estreta relació amb l’aprenentatge i el desenvolupament.

Aprenentatge:
NO: acumulació d’informacions.
SI: desenvolupament de les capacitats cognitives (condició per a l’elaboració de conceptes posteriors). (4 àmbits, de quina manera estructurem el pensament).

Escoles psicològiques: expliquen com es produeix el procés d’e/a des de la seva perspectiva.
Conèixeraquestes teories és important per poder interpretar com els infants van construint el seu coneixement a partir de successius aprenentatges.

Les teories més significatives són:
- Aprenentatge per reforç: el conductisme. Estímul – resposta. Base de l’escola tradicional.
- Aprenentatge per observació de Bandura. Model i exemple. El nen farà tot el que et vegi fer a tu.
- Aprenentatge amb ajut devygotski. ZDP  a partir de la ZD Real (entorn). Fa referència als components socials. (Got buit).
- Aprenentatge cognitiu de Piaget. (Escola tradicional). Fa referència als components hereditaris.
- Aprenentatge per descobriment de Bruner. Aprèn a partir del que descobreixen per experimentació i manipulació.
- Aprenentatge significatiu d’Ausubel. A partir dels coneixements que ja es tenenrelacionar-los amb el que t’estan ensenyant i donar-li una utilitat. És el més important per E.I.

APRENENTATGE PER REFORÇ: EL CONDUCTISME

Conductisme:
- Anomenat també psicologia de la conducta (fa referència a fets observables).
- Corrent de la psicologia iniciada a EEUU a principis s.XX.
- Màxims representants: Watson i Skinner.
- Es fonamenta en la consideració que la conducta és productedel determinisme causa – efecte (tota resposta prové d’un estímul i a tot estímul el segueix una resposta).
- La generalització d’aquest procés és el principi fonamental de l’aprenentatge.

Teories conductistes: expliquen l’aprenentatge en funció de les reaccions o respostes d’una persona davant determinats estímuls.
Concepte clau de l’aprenentatge per condicionament: el reforç (estímul ques’aplica sobre una conducta o un comportament amb l’objectiu d’aconseguir una repetició o perfeccionament, o també l’extinció). Ex: anar al lavabo cada hora.

A partir del reforç es pot entendre com determinats comportaments influeixen en la conducta dels individus en funció de quines seran les conseqüències. Si un nen realitza una conducta i es veu recompensat per aquesta, la recompensa exercirà dereforç i propiciarà que, davant de situacions similars, torni a repetir-la per ser recompensat de nou.
Ex: si el nadó és recompensat amb carícies cada vegada que plora, es veurà estimulat a repetir el plor per ser recompensat de la mateixa manera. Així mateix, si una conducta segueix un fet desagradable, el petit evitarà reproduir-la de nou en un futur.

La discriminació o selecció d’unaresposta determinada davant de certs estímuls, i la generalització d’aquests mecanismes estímul – resposta en diferents contextos, permeten
l’adquisició de nous aprenentatges. Ex: amb els hàbits s’ha de ser conductista.

L’APRENENTATGE PER OBSERVACIÓ: BANDURA

Bandura és el màxim representant de les teories de l’aprenentatge social.
Considera que l’explicació de l’aprenentatge a partir de lespropostes del conductisme no són suficients per explicar tots els factors que influeixen en el seu procés i inclou un nou element: l’aprenentatge per observació.
Les teories de l’aprenentatge social apareixen com a complementàries de les teories del condicionament operant.
Consideren que la resposta que una persona dóna davant d’una determinada situació pot estar mediatitzada pel que la persona...
Leer documento completo

Regístrate para leer el documento completo.

Estos documentos también te pueden resultar útiles

  • Didactica
  • Didactica
  • Didactica
  • Didactica
  • La didactica
  • Didacticas
  • Didactica
  • Didactica

Conviértase en miembro formal de Buenas Tareas

INSCRÍBETE - ES GRATIS