El concepte de treball en la filosofia de la historia de Marx

Páginas: 21 (5148 palabras) Publicado: 8 de enero de 2014
El concepte de treball en la filosofia de la història de Marx
Roger Deulofeu Batllori
Filosofia de la història
Gener 2012


Resum
L’agricultura neix per primera vegada, porta amb ella la lluita entre individus per apropiar-se de l’excedent, uns pocs acaben prenent el poder (que s’apropien de les riqueses), i uns molts acaben vivint en pobresa. La història dirà Marx, és la història delsmodes de producció, que comença amb l’esclavitud i ha d’acabar amb la societat comunista, però també ho és de la constant alienació dels individus, alienació que es dona com a punt àlgid en el treball de la societat capitalista. Ell heretarà de Hegel la importància del concepte de treball, i li donarà una dimensió pràctica, que fins llavors cap filòsof havia destacat. La propietat privada, que prenun paper essencial en la societat capitalista, desencadena un seguit de relacions que portaran a convertir l’home en una bestia que només pensa en acumular, posseir i dominar. No serà fins a l’abolició de tal propietat privada, només en el si de la definitiva societat comunista on l’home recuperi la seva essència perduda en el treball capitalista, i pugui realitzar-se com a ésser humà.
Paraulesclau: Autoconsciència, esclavitud, treball, alienació del treball, modes de producció, relacions de producció, comunisme.



Sumari




1. Introducció
El concepte de treball representa una peça clau en la concepció materialista de la història que Marx va elaborar. En el desenvolupament de les forces productives, tot gira al voltant dels modes de producció, concepte estrictament lligat aun determinat desenvolupament del treball que en Marx no serà mai un desenvolupament en clau de progrés, sinó contràriament, una relació entre home i treball que ha passat d’omplir plenament la vida d’un individu primitiu (comunisme primitiu), a esdevenir quelcom que podríem qualificar d’artificial en el mon modern, i exposant un dels altres conceptes claus en la filosofia de la història de Marx,un treball alienat del treballador.
La meva idea és plantejar una lectura que, des de l’herència de Hegel i la seva famosa articulació del senyor i el serf, passa pel concepte d’alienació, i mes concretament, de l’alienació del treball per part de l’individu, i culmina en una nova conquesta d’aquest en el terreny d’una societat comunista (si més no, un intent) perquè el treball torni aconvertir-se en allò que en un bon principi representava per a l’home, un lloc fonamental on l’individu pugui desenvolupar les seves capacitats i per tant portar a terme el desenvolupament ple de la seva consciencia.
Es evident que el terreny polític pren un paper important, per tant no podrem obviar aquest factor, tot i que pretenc posar més èmfasis en l’aspecte mes filosòfic, sobretot en l’alienació deltreball i el paper d’aquest en el desenvolupament i articulació del que s’ha anomenat materialisme històric.


2. La importància del treball en l’estat de natura i desenvolupament de l’individu: herència hegeliana, la lluita entre serf i esclau.
Es clar que Hegel fou probablement el filòsof que mes va influir en la gènesi del pensament de Marx, el seu vocabulari i escriptura densa alsmanuscrits d’economia i filosofia, mostra una clara tendència hegeliana, tant pels termes emprats com per les clares referències a la fenomenologia de l'esperit i a la filosofia del dret del filòsof de Jena.
Una de les tesis mes conegudes que Hegel desenvolupa a la Fenomenologia de l'esperit, i en l’estudi de l’autoconsciència, és la del senyor i el serf. En aquest apartat em proposo fer un breu pasper aquesta idea hegeliana, per veure com el concepte de treball juga un paper fonamental en el desenllaç del procés de subordinació entre 2 individus, concepte que jugarà un paper fonamental en tot el pensament de Marx, des del principi (als manuscrits d’economia i filosofia) i fins al final (al Capital), i que ell agafarà i l'utilitzarà com a punt de partida de la lluita de classes, donant-li...
Leer documento completo

Regístrate para leer el documento completo.

Estos documentos también te pueden resultar útiles

  • Filosofía de la historia marx, comte, hegel
  • ¿Cómo interpretar el concepto de la historia de la filosofía?
  • hegel conceptos sobre la historia de la filosofia
  • Treball HISTORIA
  • conceptos marx
  • Conceptos De Marx
  • Conceptos Marx
  • Conceptos de Marx

Conviértase en miembro formal de Buenas Tareas

INSCRÍBETE - ES GRATIS