Experimentem amb plantes
EXPERIMENTEM AMB LES PLANTES
OBJECTIUS
Observar cèl·lules i teixits vegetals.
Conèixer el funcionament del microscopi.
Reflexionar sobre l’ús d’aquests materials a Primària.MATERIAL
Microscopis
Cobreobjectes i portaobjectes
Solució de iode o blau de metilè
Comptagotes
Aigua
Bisturís o ganivets
Pinces
Mostres vegetals: ceba, Tradescantia (planta ornamental),Elodea (planta aquàtica)
Fitxes d’observació (pàgina 3)
ACTIVITATS
Es realitzen observacions el microscopi. Per a cada observació, s’ha d’omplir una fitxa d’observació (en total 3 fitxesd’observació).
Tot seguit, es detallen les activitats a realitzar amb el microscopi:
1. Observació de cèl·lules vegetals de ceba
Les cèl·lules vegetals de la ceba són fàcilment observables. Podenobservar-se fins i tot sense coloració.
Procediment:
Tallar la ceba verticalment. Agafar una de les parts carnoses i separar la membrana que la recobreix per la cara interna (epidermis). Tallar-ne untros d’un cm i col·locar-lo sobre un portaobjectes. Afegir solució de iode i tapar amb el cobreobjectes. Observar al microscopi.
2. Observació d’estomes de Tradescantia (planta ornamental)
Latranspiració és el procés mitjançant el qual les plantes perden aigua a través de les seves parts aèries, i això fa que en puguin captar de nova per les arrels. La major part de la transpiració té lloc através de petites estructures de la superfície de les fulles denominades estomes. Els estomes són petites perforacions d’obertures regulable. També tenen la funció de captar les molècules de CO2atmosfèric, necessàries per la fotosíntesi i alliberar l’O2.
Procediment:
Fer un tall poc profund i perpendicular a l’eix principal de la fulla i en la seva part inferior (revers). Agafar un trosd’epidermis d’uns 2-3 mm de llarg amb les pinces evitant agafar parènquima de la fulla.
Col·locar el fragment sobre un portaobjectes, afegir una gota d’aigua i col·locar el cobreobjectes. Observar al...
Regístrate para leer el documento completo.