Filosofia Copia
Teoria del Coneixement
·La raó és lo que millor repartit esta, esta per igual en tots els essers humans. Per què ens equivoquem i tenim opinions diferents? Perquè uns han utilitzat la raó de manera diferent. Al no tenir una idea definitiva de com dirigir la raó, vol treure un mètode que ens porti a la veritat i ens aporti coneixements segurs i s’estengui al coneixement de larealitat.
·Facultats de la nostra intel·ligència: la intuïció, que és la llum natural que descobreix les naturaleses simples i les veritats indubtables, és a dir, la raó veu de forma directa i evident, i la deducció, que és la relació entre veritats intuïdes ,és a dir, la raó parteix de intuïcions i les relaciona per obtenir coneixements.
·4 regles:
1.-Regla de l’evidència intel·lectual com a criteri deveritatQuan una cosa és evident ,clara(estan en tot el seu contingut) i distinta(es separen d’altres idees) és vertadera. 2.-AnàlisiDavant un problema l’hem de descomposar en components més simples.3.-SíntesiAjuntar els termes simples per veure com es relacionen per formar l’element compost. 4.-EnumeracióComprovar tots els passos. La utilització del mètode ens permet conduir la raó cap a lacertesa i coneixement útil. Tot lo que no sigui evident es dubtarà i principalment es prendrà fals.
·Dubte metòdic: Primer Descartes es mostra escèptic però metòdic ja que utilitza el dubte per arribar a lo evident. Primer posa en dubte coses evidents afirmades per filòsofs passats. Els costums(els valors canvien i no hi ha res evident), l’experiència(els objectes canvien i donen una idea confusa),l’acció de somiar i despertar i les matemàtiques on troba un dubte hiperbòlic dient que hi ha un geni maligne que ens fa pensar una cosa que és falsa i la fa veure que és evident. Descartes arriba a dubtar d’ell mateix i arriba a la conclusió que si ell dubta de tot lo que és segur és que està dubtant, per tant, pensant i si pensa existeix el pensament, és a dir, la primera veritat és la de lapròpia existència com a pensament
·Classificació de paraules: Substància és una cosa que existeix de tal manera que no necessita més que de si mateix per existir. Atribut és el que defineix a la substància. Modes són les manifestacions de l’atribut. Descartes sap que existeix una substància(ell) i lo que el defineix és el pensament i les manifestacions són les idees-
·Classificació de les idees:Adventícies són les que provenen de l’experiència, origen extern i no són modificables per mi. Factícies provenen de la imaginació i de la voluntat, origen intern i són modificables. Innates són les que l’enteniment posseeix per naturalesa, origen intern i no són modificables.
·Classificació idees innates:
1a idea innatajo
2a idea innataDéu. 1a Demostració: La causa d’una idea ha de tenir tantarealitat com la idea representa. Déu és infinit i perfecte i podria ser una idea factícia però no perquè nosaltres som finits i imperfectes. Lo que és a causa de Déu és ell mateix. 2a Demostració: argument ontològic. Descartes parteix de la idea com que Déu és perfecte, si a Déu li falta alguna cosa ja no seria perfecte per això existeix perquè si no existís no seria perfecte. L’existència de Déu vaen contra de la existència del geni maligne. Déu es converteix en la garantia que tot el que conegui amb evidència serà vertader.
3a idea innataMatèria. Encara que una cosa tingui diferents estats ocupa un espai, per tant la matèria és extensió. Per tant, les persones existeixen perquè ho garanteix Déu i és vertader.
SUBSTÀNCIA
ATRIBUTS
MODES
Jo(res cogitans)
Pensament
Idees
Déu(res infinita)Perfecció
-
Matèria(res extensa)
Extensió
Figura, moviment
·La física: Els cossos materials tenen com a objectiu les qualitats primàries(que es poden medir) i les qualitats secundàries(subjectives i les rebem pels sentits). És real el que es pot medir a través de la raó. Descartes descobreix els principis de la mecànica. Descartes explica el canvi i el moviment com que Déu ha posat un moviment...
Regístrate para leer el documento completo.