hello
Lírica trobadoresca:
L'amor doctrinal.
Ausiàs March:
El combat entre l'amor físic i l'amor espiritual.
Joanot Martorell:
L'erotisme de Tirant lo blanc.
CONTEXT
Societat teocèntrica, feudal i jerarquitzada amb dues institucions clau: l'església i la cort.
L'església té el patrimoni de l'ensenyament i, per tant, de la cultura, de la lectura i de l'escriptura. Amés, exerceix la funció d'intermediària amb la divinitat, fet que condiciona la societat i la literatura de l'època, que és doctrinal.
La cort (el castell feudal) és l'espai per a la defensa i la protecció de la societat que, amb el temps, acaba esdevenint centre productor de literatura laica.
Oratores (aquells qui resen): clergues i monjos.
Bellatores (aquells qui guerregen): els nobles, elscavallers, els escuders i els soldats.
Laboratores (aquells qui treballen): els camperols, els obrers, els artesans i mercaders.
A partir del segle XII i amb la crisi del sistema feudal, les ciutats mediterrànies com Barcelona, València o Perpinyà esdevenen un espai d'activitat econòmica. Aquest creixement permet l'ascensió d'un grup social, la burgesia benestant, que dinamitzarà la vida culturalmés enllà dels monestirs i les corts.
Preguntes:
→Situem Sant Miquel de Cuixà dins del territori de l’actual Catalunya Nord. Així, forma part del que coneixem com a Romània. Com definiríeu el concepte romània? Com ha afectat a la llengua la pertinença a aquesta marca territorial? Per què es diu al reportatge que a Sant Miquel de Cuixà es parlava un llatí heretat dels romans?
→ El terme romàniainclou una subdivisió interna. Podem parlar de la romània, la romània nova i la romània perduda. Defineix cada un d’aquests conceptes i exemplifica’ls. A quina romània pertany l’actual territori de Catalunya?
→ Tornem a Sant Miquel de Cuixà i ens situem en un dia qualsevol del segle X. Acaba d’arribar al monestir un visitant il·lustre. Es tracta de Pere d’Ursèol, dux de Venècia, que ve perretirar-s’hi. Venècia també forma part de la romània i ambdós són territoris cristians i comparteixen l’origen de la seva llengua. Tot i això, quan els monjos senten parlar el dux se n’adonen que no l’entenen. En un escrit de l’època els abats deixen constància d’aquest fet i escriuen: “ Pere Ursèol parla en la llengua de la seva nació”.
Quin fenomen històric (llunyà) justifica aquest fet? Quinacreus que és la causa per la qual les dues llengües han evolucionat de forma diferent?
Tanmateix, les dues parles tenen elements comuns (estructures gramaticals, vocabulari similar...) que fan que les puguem agrupar en un mateix bloc. A quina família de llengües ens referim?
→ Fixeu-vos que durant la celebració de la missa, s’ha realitzat el ritual de consagració en llatí mentre que el sermó s’hafet en romanç. Definiu el concepte romanç. Quin és el motiu de l’alternança d’aquestes dues llengües? Com es denomina aquesta situació lingüística?
→ No és fins al segle XII amb les Homilies d’Organyà que es fa un pas endavant. En quina llengua estan escrites les Homilies i què suposa això per a la nostra llengua.
ETAPES DE L'AMOR CORTÈS
Atracció i culte a la dama, normalment a través delsulls / vista. (amor de lonh). El trobador es troba en la fase de fenhedor (tímid) i no s'atreveix a dirigir-se directament a la dama.
Declaració de la devoció apassionada. El trobador comença la fase de pregador (suplicant) i la dama li dóna ànims per expressar el seu amor.
Rebuig per part de la virtuosa dama.
Nous vots amb juraments de virtut i lleialtat eterna.
Laments d'atansar-se a la mortpel desig insatisfet (manifestacions físiques de dolor d'amor). El trobador es situa en aquesta etapa en la fase d'entendedor (enamorat tolerat). La dama accepta les seves mostres d'amor i li dóna penyores d'amor com a mostra del seu interès.
Actes de valor heroic de guanyar el cor de la dama.
Consumació de l'amor secret. En aquest punt, el trobador esdevé drutz (amic, amant) i és plenament...
Regístrate para leer el documento completo.