Intermon oxfam
Història:
Al principi els projectes d'ajuda eren de caràcterreligiós i asistencialista, però el 1964 la institució realitza un canvi d'orientació. Es prioritza la labor del suport econòmic i social a la població del Tercer Món. Des del 1972 començaren a impulsar la tasca a Àfrica (Operació SOS Sahel el 1973) i el 1982 adoptà el nom d'Intermón i Lluís Magriñà en serà el seu cap. Abandona el seu tarannà religiós per a esdevenir independent i el 1987 compta amb40.000 treballadors a més de 28 països. Ignasi Carreras serà el seu cap des del 1995 i farà que la fundació participi en tots els fòrums sobre el Tercer Món i el desenvolupament. El 1996 va rebre la Creu de Sant Jordi en reconeixement a la seva tasca. El 1997 s'incorpora al grup Oxfam Internacional (més detalls al final) i participa en diverses iniciatives contra la Guerra d'Irak de 2004, la Cimera delMil·lenni, etc.
Col·laboracions:
Actualment, implementa 469 projectes de desenvolupament, destacant pel nivell de dificultat el Programa Conjunt, a Cuba. La seva funció en aquests tipus de projectes consisteix en millores a l’accés d’aigua potable, higiene, educació, i en reivindicacions per tal que es tinguin unes politiques agrícolas i comercials per tal que els camperols puguin duur aterme la seva funció productora.
Ha actuat en més de 30 accions humanitàries, entre les que destaquen les innundacions a Moçambic fa dos anys, les tempestes a República Dominicana fa tres, o les ajudes als Camps de Refugiats del Txad i Sudan. A aquests nivells, IO reclama al govern espanyol entre altres l’aplicació del dret internacional humanitari, gràcies al qual totes les persones afectadesper les crisis més rellevants rebrien ajudes s’organismes més poderosos que la Caritat.
La incidència política ha estat notable en els últims anys gràcies a les iniciatives de movilització, que involucra en gran part als joves quan és Internet l’eina emprada en aquesta tasca.
Un exemple clar ha estat l’actuació directa en el sector privat de Repsol YPF, fent que es comprometessin adesenvolupar una política de drets al poble indígene clara i verificable.
També són destacables a nivell de mobilització de la joventut els programes que funcionen per Internet anomenats Connectant Món o Dóna una volta al món.
A nivell de comerç just, s’actua de la mateixa manera que en els projectes de desenvolupament. Els programes que funcionen per tal d’eradicar la pobresa garanteixen als petitsproductors de les zones més desfavorides un accés als mercats de les zones desenvolupades. Intermón Oxfam es compromet, a més, a respectar les igualtats entre homes i dones en la producció, el respecte cap al Medi Ambient i el rebuig a l’explotació infantil. De fet, que IO s’involucrés en el comerç just va venir per intentar crear escoles. Això ho ha aconseguit gràcies a iniciatives com Cafè per ala gent solidària, activa durant tot aquest mes i que consisteix en la venta de cafè als països desenvolupats, conreat per camperols que viuen en males condicions, per tal d’augmentar els seus ingressos i que els seus fills vagin a l’escola.
Però les tres lluites més dures a les que considera IO que s’ha enfrontat i s’està enfrontant són les següents:
Fallida a Gaza. No queda més quedenunciar la mala situació a la franja, ja que Comunitat Internacional no es mou per prendre accions significatives que ajudin a la reconstrucció de Gaza si primer no s’aixeca el bloqueig d’Israel.
El 23 de desembre de 2009 es va tancar el programa d’ajuda a las víctimes del tsunami a Asia. La situació a L’Índia a canviat molt. Ha millorat fins i tot en comparació a abans de la catàstrofe. IO ha...
Regístrate para leer el documento completo.