Item 4 selectivo
Al’any 1975 ,quan mor el general Franco, Espanya viu un període de transició política que conduirà a un sistema democràtic. Amb els importants canvis polítics es produeixend’altres canvis socials. Comença un procés de normalització del català on es torna a fer públic el seu ús i s’introdueix en el sistema educatiu , tot açò comporta que laliteratura agafe més importància i augmenten els lectors.
A la dècada dels 70 S’imposa una renovació de la narrativa, l’anomenada “novel·la del canvi”, caracteritzada perla manipulació del codi textuals i per la utilització de temes transgressors. A aquesta època la novel·la es caracteritza per: la polifonia, l’autoexploració psicològicai la importància que va prenent el lector.
Destaquem autors com: Terenci Moix ( El dia que va morir Marylin), Jaume Fuster (Abans del foc) i Montserrat Roig (El temps deles cireres). Concretament autors valencians estan: Isa Tròlec (Ramona Rosbif), J. Lluís Seguí (Espai d’un ritual), i Isabel‐Clara Simó (Dones, Júlia).
Als anys 80 i 90assistim a un retorn de les formes narratives clàssiques, amb les següents característiques: narrativa de gèneres: policíaca, històrica i de ciència-ficció, un realismebrut, on es retraten els trets més contradictoris de la societat capitalista, l'èxit de vendes fa que els autors puguen viure de les seues obres i la aparició d'un nou públiclector amb la introducció de la llengua a l’ensenyament. Destaquem els següents autors: Quim Monzó, Jaume Cabré, Josep Lozano, Ferran Torrent i Manuel de Pedrolo.
Regístrate para leer el documento completo.