LES CORTS DE CADIS Cons12
1. CONVOCATÒRIA, COMPOSICIÓ I FUNCIONAMENT:
Al setembre del 1808 la Junta Suprema Central es va instal·lar a Aranjuez, però degut a l’avanç francés es traslladaria a Sevilla al desembre i finalment a Cadis al gener de 1810. Sorgida de la necessitat de coordinar les funcions de les nombroses juntes locals i provincials, la Junta Central es vaconsiderar dipositària de tot el poder en absència del rei. Presidida per Floridablanca, estava formada per destacats il·lustrats partidaris de reformes per a regenerar el país. Va prendre importants decisions: tractat d’aliança amb la Gran Bretanya, contribució extraordinària de guerra, formació de un nou exèrcit i la convocatòria de Corts generals. Encara que no per a tots els sectors tenia elmateix sentit el fet de convocar Corts : per als absolutistes podia representar la concentració de més poder en mans de la noblesa no volien alterar les bases de l’Antic Règim i per als liberals podia ser el començament d’un procés revolucionari. Finalment, la decisió de la convocatòria es va prendre a maig de 1809 i es va formar una comissió presidida per Jovellanos per a preparar-la. Així,es va realitzar una consulta al país, és a dir, a les institucions i persones més notables per a que donaren la seua opinió sobre les mesures que calien prendre. Malgrat les dificultats per a recollir les respostes i la diversitat dels consultats , hi predominava la idea que l’acció desastrosa dels govern de Carles IV havia provocat la ruïna d’Espanya i, per tant, es demanaven garanties contrael poder absolut del rei. Així, la consulta demostraria un estat general de cansament amb l’absolutisme i una crítica a l’A.R
Al gener del 1810, assetjada per les crítiques i l’exèrcit francés, la Junta Central es va dissoldre i va nomenar una Regència de cinc membres, que encara que no era partidària d’aquesta convocatòria va iniciar el procés electoral per a convocar Corts a Càdis. Però no teniaun programa elaborat sobre com havien d’organitzar-se. No estava solucionat el sistema de la representació (per estament o individualment). La convocatòria va resultar una tasca difícil ja que els liberals volien una càmera única, mentre que Jovellanos volia una convocatòria estamental, com de fet havia decidit la Junta Central. Els liberals argumentant una falta de temps no van enviar laconvocatòria ni a la noblesa ni al clergat. Finalment, malgrat la disputa, perquè noblesa i clero formaven part de les juntes provincials, es va decidir mantenir el sistema unicameral Aquestes serien les primeres Corts modernes ja que no les va convocar el rei.
Per què Cadis? Perquè Cadis pel seu caràcter d’insularitat, encara que assetjada pels francesos estava lliure del seu domini. Malgrat queparticiparen destacats estrategs francesos poc pogueren fer davant la resistència, el coratge i tenacitat dels seus habitants que també contaren amb l’ajuda anglesa. Cadis era un centre comercial amb una important burgesia, un notable sector de clergat liberal i un ambient cosmopolita amb llocs de trobada com cafés, teatres i tertúlies polítiques. Era un “feu liberal”. Malgrat la guerra, la vidacontinuava a Cadis amb normalitat amb una gran activitat cultural i d’oci. Les bombes pràcticament no provocaven danys.
La composició social dels diputats era una representació de “classes mitjanes urbanes”: clergat, advocats funcionaris, militars, comerciants, professions liberals i també d’alguns nobles. Així es portaria a terme una “revolució de la burgesia intel·lectual”. Les sessions van sermodèliques mai hi hagué violència: en els debats s’argumentava tot, a vegades amb una oratòria inflamada, però amb respecte i diàleg. Va haver una autèntica llibertat d’expressió. Els diputats no formaven partits con s’entenen hui, sinó que cadascun adoptava personalment la seua posició en cada discussió o votació. Tot i això, prompte es van formar 3 corrents ideològics:
Absolutistes: defensors...
Regístrate para leer el documento completo.