Lite
És conegut també com a Pere Quart, pseudònim utilitzat en la seva obra lírica. Va néixer a Sabadell el 29 de novembre de 1899, en el si d’una família de laburgesia industrial, fet que explica que l’educació que va rebre fos la pròpia d’un fill de bona família.
L'interès que li despertava la literatura no quedà soterrat amb l’obtenciódel títol de llicenciat en Dret; al contrari, les freqüents col•laboracions provocatives al “Diari de Sabadell”, “La Veu de Catalunya”, “La Publicitat” o “Mirador”. També formàpart activa de l’anomenat “Grup de Sabadell”.
Les seves primeres incursions literàries ja deixen veure un Joan Oliver crític amb la moral i les costums de la classe burgesa.
Alllarg dels any 20 i 30 publica narracions, estrena obres de teatre i se submergeix també el creació poètica sota el pseudònim de Pere Quart. Es manté molt actiu fins i tot un copesclatada la guerra civil, quan publica precisament l’obra que ens ocupa: Allò que tal vegada s’esdevingué(1936).
Exiliat el 1939, passà un any a França fins que, juntament ambFrancesc Trabal i Xavier Benguerel, s'instal•là a Santiago de Xile, on visqué de traduccions, dirigí la revista “Germanor”, escrigué una trentena de peces de teatre radiofònic, ifundà, amb X. Benguerel, l’editorial El pi de les tres branques. El 1948, tornà a Catalunya on hagué de passar dos mesos i mig a la presó. J. Oliver es troba amb una societat desfeta,sense llibertats i amb un món ultraconservador, presidit per allò que ell havia rebutjat. Fins al 1960 es dedica sobretot a la traducció d’obres clàssiques, ja que el teatre catalàcontemporani es veurà greument afectat per la guerra civil i la post guerra: la prohibició de representar en català i la censura ho posen difícil tan als autors com al públic.
Regístrate para leer el documento completo.