Literatura catalana

Páginas: 5 (1038 palabras) Publicado: 3 de noviembre de 2011
1. Escriu un text d'unes 200 paraules, explicant qui eren els trobadors? En quina època i en quins llocs van viure? Quines són les principals característiques de la seva literatura? En quina llengua escrivien els trobadors catalans?

2. Fes un comentari personal del poema de Guillem de Berguedà, "Oreneta, el teu cant m'enfurisma", seguint aquests punts:

2.1 Busca al diccionari i escriu ladefinició d'aquestes paraules: enfurismar, espona, sivella, gonella i penyora.

2.2 Explica la situació geogràfica d'aquests llocs: Gironda (no ho confonguis amb Girona), Tolosa de Llenguadoc i Garona.

2.3 Quin és el tema principal del poema?

2.4 Quines obligacions té el trobador?

2.5 Quines informacions dóna la dama a través de l'oreneta?

3. Llegeix l'apartat "Poemes d'amor"i tria elpoema que més t'agradi. Explica els motius de la teva elecció i comenta les impressions que et suggereix el poema.

Aquesta activitat es qualificarà amb un comentari i una nota numèrica del 0 al 10.

La pregunta 1 val 3 punts

La pregunta 2 val 5 punts

La pregunta 3 val 2 punts

Disponible des de: divendres, 23 setembre 2011, 09:00
Data de venciment: dijous, 6 octubre 2011, 23:55Darrera edició: dimarts, 4 octubre 2011, 18:57 (912 paraules)
1.

Un trobador és un poeta cantor de l’edat mitjana que crea composicions literàries i musicals destinades a ser difoses pel cant dels joglars. Van aparèixer a finals del segle XI al sud de França, Catalunya i al nord d’Itàlia. Eren majoritàriament homes provinents de diversos nivells socials, tot i que solien pertànyer a la noblesa ila cort. Això era així perquè ser trobador es considerava un augment en la posició jeràrquica i un ofici, ja que era necessària una educació i uns estudis als quals no accedia qualsevol.

Els trobadors no es poden definir com a poetes, ja que en aquella època aquesta definició estava reservada per aquells que escrivien en llengua culta, es a dir, el llatí. Els trobadors, en canvi, utilitza banla llengua romànica, el provençal, també anomenat occità.

La literatura trobadoresca es caracteritza per la temàtica, la llengua, l’escriptura en vers i la finalitat. Eren poemes cantats en llengua vulgar per a que la població tant culta com analfabeta els pogués entendre. Els temes principals són la guerra, on es deixaven entreveure sentiments d’odi, ira.. i l’amor.

L’amor cortès era unarelació de vassallatge entre el trobador i la seva dama. Aquesta pertanyia a la noblesa, normalment casada per obligacions polítiques, econòmiques i socials. El seu amor era secret i per aquest motiu, s’usava un pseudònim per a nombrar-la.



2.

2.1

- Enfurismar: Irritar. Fer posa furiós.



- Espona: Costat del llit.



- Sivella: Peça de metall consistent en un marc travessatper un eix proveït d’una o més pues fixat a un dels caps d’un cinturó, a l’orella d’una sabata, etc., i per on es fa passar l’alt cap, que resta subjecte per mitjà de la pua o pues.



- Gonella: Túnica llarga cenyida a la cintura duta antigament pels homes i dones.



- Penyora: Cosa que es posa en les mans d’algú com a garantia del pagament d’un deute, del compliment d’una obligació.Ex: Li vaig deixar molts diners, i ell em donà de penyora un rellotge d’or.



2.2

Gironda: La Gironda forma part de la regió d’Aquitanià. Limita amb els departaments de les Landes, Olt i Garona i la Dordonya, tots tres aquitans, i amb el departament de Charente Marítim (Poitou-Charentes). Està banyada a l'oest per l'oceà Atlàntic .

Tolosa de Llenguadoc: És la ciutat capital deldepartament de l'Alta Garona, capital històrica de Llenguadoc i de la regió del Migdia-Pirineus. Travessada per la Garona i situada a mig camí entre l'oceà Atlàntic i el mar Mediterrani.

Garona: En Bec d’Ambès, a prop de Burdeos, creua amb el Dordoña i junts formen l’estuari de la Gironda.

2.3
Tema principal: l’amor i l’enyorança del trobador per la seva dama.

2.4
Obligacions del trobador:...
Leer documento completo

Regístrate para leer el documento completo.

Estos documentos también te pueden resultar útiles

  • literatura catalana
  • literatura catalana
  • Literatura Catalana
  • Literatura Catalana
  • literatura catalana
  • Literatura catalana
  • Literatura catalana
  • Literatura catalana

Conviértase en miembro formal de Buenas Tareas

INSCRÍBETE - ES GRATIS