ramon llull

Páginas: 5 (1012 palabras) Publicado: 13 de diciembre de 2014
CONTEXT HISTÒRIC
Al segle XIII es va produir una expansió de la Corona Catalanoaragonesa. El regne de Mallorca va ser conquerit per el rei Jaume I el Conqueridor, també va apoderar-se d’ altres regnes però ens centrem en Mallorca perquè és on va néixer Llull. El Mediterrani es troba repartit entre tres grans civilitzacions:
1. La musulmana al sud
2. La cristiana al nord
3. I la bizantina al’orient
Aquest fet va comportar una situació, de diglòssia, de contacte entre varies llengües (català, llatí, àrab i occità).
-Català: utilitzat en els intercanvis orals.
-Llatí: utilitzat en làmbit religiós i en l'alta cultura.
-Occità: utilitzat en la poesia de temàtica trobadoresca.
-Àrab: llengua pròpia dels infidels.
BIOGRAFIA:
Ramon Llull nascut l’any 1232?? A Mallorca. No tenimconstància dels primers anys de vida de Llull. La seva vida es coneix gràcies a certs documents conservats, com per exemple: Vita coetanea text escrit en llatí i anònim, encara que es diu que va ser dictat i revisat per ell mateix. Es va casar amb Blanca Picany l’any 1257, amb qui va tenir dos fills. Treballava a la cort de l’Infant Jaume ( fill de Jaume I), conreant poesia trobadoresca. Al voltant del’any 1263 tot va canviar per a ell; Se li va aparèixer 5 vegades la figura de Jesucrist crucificat. Des de aquest moment va decidir dedicar la seva vida a Déu. A causa d’aquest fet, va abandonar a tota la seva família. Ramon Llull es considera el pare de la literatura catalana. Va ser el creador d’ ART. A part de viure a Mallorca, va estacionar-se a diferents ciutats, Paris, Montpeller..Finalment va morir l’any 1316.
GENERES LITERARIS:
-Prosa
-Poesia: trobadoresca i de joglaria
Diferents tractats sobre temes d'interès de l'època i la societat.
Encara que tingui diversos gèneres literaris, nosaltres parlarem només de la prosa, però s'ha de tenir en compte, de que no va ser el seu únic gènere.

CARACTERÍSTIQUES DE L’OBRA DE LLULL
Com hem dit abans, Llull va abandonarla seva vida per dedicar-se únicament a Déu. La seva obra tenia tres objectius:
1. Convertir els no cristians en cristians
2. Escriure un llibre que demostri perquè ser cristià
3. Crear un exèrcit de misioners per formar-los en escoles.

Ara, dins de l’obra de Llull es diferencien 4 períodes:
1. Època preartística: Llull va escriure les seves primeres obres, marcades per un caràcterfilosòfic i místic ( La lògica del Gatzell, Llibre de contemplació en Déu)
2. Època quaternària: Intenta explicar els principis de la seva obra, per tant explica gran part de la doctrina cristiana. En aquesta etapa es on va escriure els llibres més representatius.
3. Època ternària i postartísitca: A partir d'aquesta etapa, la seva literatura perd poc a poc rellevància. Prefereix centrar-se en la sevaobra teològica, científica i mística en llatí, es a dir, es centra en l'art, l'epistemologia.

ESTIL
Tota l’obra de Llull es caracteritza pel: teocentrisme, un caràcter didàctic i moralitzador i són autobiogràfiques.
Llull, tot i que va utilitzar en els seus escrits el català, el llatí, l'àrab i l'occità, va ser el primer escriptor que va deixar de fer un ús diglòssic de les llengües: vaescriure sobre qualsevol temàtica d'interès en aquella època com la ciència, teologia, astronomia, poesia, medecina, etc. en català. Això fa que se’l consideri el creador de la prosa catalana i així anomenar-lo “pare de la literatura catalana”. Per tant cal tenir clar que va ser el primer autor literari rellevant en català i el primer autor medieval en fer servir una llengua romànica per transmetreconeixements filosòfics, científics, teològics i místics.

Com que no existia un model de prosa catalana que fos àgil, que permetés tractar de tots els temes i expressar qualsevol raonament, Llull va crear noves formes lingüístiques, tant pel lèxic com a la sintaxi, a partir d'elements de la llengua popular i del llatí.
Es pot dir que Ramon Llull va ser el primer que normalitzà* i...
Leer documento completo

Regístrate para leer el documento completo.

Estos documentos también te pueden resultar útiles

  • Ramon llull
  • ramon llull
  • Ramon Llull
  • Ramon Llull
  • ramon llull
  • ramon llull
  • ramon ,llull
  • Ramon llull

Conviértase en miembro formal de Buenas Tareas

INSCRÍBETE - ES GRATIS