Resum del catalanisme

Páginas: 6 (1275 palabras) Publicado: 6 de abril de 2014
Resum Catalanisme

Definició
1- El catalanisme va néixer al s XIX, i consisteix en la reclamació del coneixement dels Catalans.
2- Arrels o causes
1r factor – Romanticisme. Renaixença. Catalanisme Cultural
El Romanticisme neix al 1830, és un moviment cultural/literari, a que Catalunya s’anomena Renaixença. Va ser el primer factor del Catalanisme. Els romàntics deien que els païsosamb llengua pròpia tinguessin autogovern.
Es va caracteritzar per la recuperació de la llengua, cultura, tradicions i passat històric de Catalunya. Al 1883 s’ inicià el Catalanisme Cultural amb l’Oda a la Pària de Bonaventura Carles Aribau, que pretenia la recuperació del Català.
Cap al 1859, es van organitzar els Jocs Florals, amb la intenció de difondre el Català, a més apareix la 1ª premsa enCatalà anomenada La Renaixença. Va ser una època en la que també s’impulsà el Teatre Popular, amb ideologia democràtica i popular. Amb obres com L’ Esquella e la Torratxa
Josep Anselm Clavé, crea les societats corals(Corts de Clavé). També es crea el centre excursionista de Catalunya. Tots aquest fets simplement es feien pel retorn de la independència de Catalunya.
2n factor –El desigualdesenvolupament econòmic de Catalunya i Espanya
Catalunya es convertida en la “ Fàbrica d’ Espanya” i pren mesures proteccionistes per fer front a la competència estrangera. Mentrestant que el govern liberal Español defensa el lliurecanvisme. L’ enfrontament entre proteccionistes i lliurecanvistes és constant.
3r factor –Anticentralisme: Federalisme i Carlisme
Les dues ideologies son antològiques,però el federalisme tenen un caràcter progressista, mentre que el carlisme tenen un caràcter conservador.
Federalisme: El representant més destacat del federalisme és Pi i Maragall, però Valentí Almirall va ser el primer representant del Catalanisme polític. El federalisme volia un estat descentralitzat.
Carlisme: El representant màxim és el bisbe Torres i Bages ( 1r Representant del Carlisme),ells defensaven els furs. Volien monarquia absoluta. I també volien un estat descentralitzat.

4t factor –Incapacitat de l’Estat Espanyol

3. Les Formulacions del Catalanisme polític desde la restauració fins a finals de segle (1875-1899)
3.1 Del Catalanisme cultural al catalanisme polític
Primer per crear consciencia el catalanisme cultural al 1880 es crea el centre Congrés Catalanista.
3.1A Catalanisme polític d’ esquerres. Valentí Almirall, memorial de greuges i centre catalá
Valentí Almirall un dels dirigent del Partit Republicà Federalista, volia impulsar el catalanisme, aconseguir l’ autogovern laic. Va fundar el primer diari escrit íntegrament en català El diari Català (1879). Al 1880 es va convocar un congrés on s’impulsa el centre català. Almirall va fundar El CentreCatalà (1882) y va sistematitzar la doctrina del catalanisme en el llibre Lo Catalanisme (1886)
El centre català al (1885) fa un escrit dirigit a Alfons XII, anomenat Memorial de Greuges, que defensava el proteccionisme, el dret civil català i la llengua catalana. (Era com les queixes dels catalans aquest tractat)
3.1. B El Catalanisme conservador es va dividir en dues tendències.
1)El catalanisme conservador i clerical
Lligat al món rural y catòlic i representat pel bisbe Torres i Bages ( que volia fer les seves homilies en català)
2) El catalanisme conservador de la lliga de Catalunya
Van sortir del Centre Català. On Hi estaven ( Àngels Guimerà i Domènech i Montaner) La lliga va ser el missatge a la reina regent ( Mª Cristina) Això va reclamar l’ autonomia per aCatalunya. Eren molt més radicals que el Centre Català.

Al 1891 es va crear la “Unió Catalanista” per Enric prat de la Riba, que era una federació d’ entitats, al 1892 va celebrar una assemblea a Manresa, que va aprovar les “Bases de Manresa”, primer projecte d’estatut d’autonomia per a Catalunya. Es defensa la recuperació del parlament català. El català com única llengua oficial. Els càrregs...
Leer documento completo

Regístrate para leer el documento completo.

Estos documentos también te pueden resultar útiles

  • Resum el catalanisme
  • El catalanisme
  • Resum Catalanisme història d'Espanya
  • Catalanisme
  • Catalanisme
  • Catalanisme
  • catalanisme
  • Catalanisme

Conviértase en miembro formal de Buenas Tareas

INSCRÍBETE - ES GRATIS