Servicios Sociales
PAC 1
PAU PICÓ TORRES
Ens trobem davant d´un text de J.Adelantado que tracta sobre les polítiques d´inclusió social durant els darrers anys a Europa i l´Estat Espanyol. El text ens relata els diferents canvis que han patit els serveis socials des de els anys 50, amb les primeres polítiques socials de la dictadura franquista, fins als nostres dies, on observem una importantcrísi ideológica i de valors a la nostra societat, la qual ha provocat canvis económics, socials i de caire polític, en les estructures del nostre estat del benestar.
Tal i com observem al móduls de l´asignatura, i des de el punt de vista tècnic, veiem que els serveis socials es defineixen, cóm tots els serveis adreçats a satisfer les necessitats de la població, si ho mirem des d´un sentit ampli.Segons les Nacions Unides i des de un punt de vista específic, es defineixen els serveis socials cóm els dispositius, programes, equipametns i rendes adreçats a satisfer les necessitats bàsiques de la societat i dels individus que la conformen, en especial aquelles que no satisfeixquen el altres serveis.
Adelantado ens comenta que als anys 50 i 60, la nostra societat erà molt homogènea, i esbasava en principis de solidaritat, igualtat i desigualtat. Existia una clara diferència entre el centre i la periferia, es a dir, entre la gran ciutat i la metrópoli industrialitzada. És la etapa en la que es començà a instaurar el sistema de pensions i la coberura sanitària universal, universal per a tots aquells que cotizaven a la seguretat social. La resta quedaven exclosos de la sanitat i lespensions, així cóm les mestresses de casa i la infància que rebien asistència sanitaria, sols en el cas de tenir al marit/pare treballant.
El módul de l´asignatura, ens diu que els Principis del Moviment Nacional es fonamentaven en el ideal cristià de la justicia social i proclamaven el dret a l'educació, als beneficis de l'assistència social i seguretat socials i a una distribució equitativa dela renda nacional,a la salut i al treball.
Tot açò va canviar cap al final dels anys 70, on es produiren canvis a diferents nivells, dins de les estructures de la nostra societat. Açò es deu a canvi en la homogeneitat dels assalariats, degut a la crísi postfordista, on els sistemes de producció havien arribat a produir mès del que els consumidors, valga la redundància, podien consumir. Aquestoscanvis junt a la renovació tecnológica de les cadenes de treball i empreses, donaven pas a una societat totalment heterogènea, on els rics cada cop es feien mès rics, i el pobres cada cop eren mès pobres i mes nombrosos. A mès ens trobem davant de les primeres prejubilacions, de l´entrada de la dona al món laboral, factors que ajudaran a trencar la societat homogènea que teniem fins aleshores. Lesdones que fins ara es trobaven cuidant als vells i als infants, es troben de sobte, en que han de treballar si o si, per tal de poder fer front junt a la seua parella, a les despeses de la llar. Hi havia qui no podia treballar, la qual cosa va crear mès pobressa i exclusió social.
Segons el manuals de l´asignatura, el caràcter prestacional dels drets socials, als quals ja ens hem referit,situa el finançament en un lloc central en relació amb el reconeixement i la garantia del dret als serveis socials. Adelantado fa rèferencia als drets al seu text, dient que aquestos no són gratuits. El nostre autor parla de drets privats, i que des de l´any 2000 els serveis socials a l´estat espanyol es subvencionen dels impostos generals, quan sempre es financiaven de les cotizacions delsassalariats. Açò ha fet replantejar-se als nostres governants, noves formes de finançament com el copagament i la pressió fiscal.
El nostre manual afegeix que la formulació dels drets i deures ha variat en el temps. Darrerament s'observa una tendència envers la concreció, l'enfortiment i la garantia dels drets i l'exigència dels deures, mitjançant l'establiment del dret subjectiu per a l'accés
als...
Regístrate para leer el documento completo.