Simbolos Religiosos Educacion
Regne Unit
Cada cas s’estudia de manera individual. No hi ha cap llei que prohibeisca expressament l’ús del hijab a les escoles. Pel que fa a l’assignatura de religió, es obligatòria i, a més, no existeix cap assignatura substitutòria per als alumnes que no volen assistir.
Bèlgica
L’ús del hijab no està prohibit a les escoles, però s’ha d’ajustara les normes de cada centre.
Alemanya
Es un país multiconfessional. Les alumnes tenen dret a vestir mocadors islàmics, però en molts estats es prohibeix l’ús a les professores, per tal de salvaguardar la neutralitat dels representants públics. Aquesta prohibició afecta també a qualsevol altre vestit o símbol que expressi conviccions polítiques i religioses. A Berlín i en Hesse estàprohibit per a totes les funcionàries públiques. Al setembre de 2003, la Cort Constitucional Federal va fallar en favor d’una mestra que volia fer servir el vel islàmic a l’escola. No obstant això, la decisió estableix que els estats federats poden canviar les lleis locals.
Holanda
Igual que a Bèlgica, els centres poden establir normes sobre això, sempre que no resultin discriminatòries. Es potprohibir el niqab quan planteja problemes de comunicació, però en general, està permès dur símbols religiosos a les escoles.
Dinamarca
S’apliquen criteris semblants als usats a Bèlgica i Holanda.
Itàlia
Tot i declarar-se com un Estat aconfessional en l’article 8 de la Constitució de 1947, Itàlia, va ser condemnada el 2009 pel Tribunal Europeu de Drets Humans per instal·lar de maneraobligatòria crucifixos a les aules. Aquest tribunal va considerar incompatible aquesta mesura amb el dret dels pares a educar als seus fills segons les seves conviccions religioses i al drets dels xiquets a la llibertat de religió. Els jutges d’Estrasburg estimaren que la creu pot ser interpretada fàcilment pels alumnes de qualsevol edat com un símbol religiós. Cosa que pot pertorbar alsestudiants d’altres religions o als ateus. Itàlia va establir per llei en la dècada de 1920, sota el feixisme, que les escoles havien de tenir crucifixos i, tot i que no s’aplica estrictament des de 1984, quan el catolicisme va deixar de ser religió d'Estat, el debat segueix obert.
Suècia i Finlàndia
El Govern Suec entén que l’ús del vel és un dret bàsic derivat de la llibertat religiosa. Per altrabanda, en aquests dos països, juntament amb Gran Bretanya, l’assignatura de religió es obligatòria. A la resta del conjunt europeu l’assignatura sempre es optativa.
Austria
L’Executiu ha considerat il·legal qualsevol restricció de la indumentària a les escoles.
Turquia
Més del 95% de la població turca és de religió musulmana i es declara clarament confessional musulmà però en lapractica, la laïcitat de l'Estat prohibeix des de 1980 per mitjà de la llei accedir amb vel a qualsevol espai públic, i la Cort Europea de Drets Humans va determinar el 2005 que aquesta prohibició era legítima. El Parlament, en 2008 va modificar la Constitució perquè es permetés vestir el hijab a les Universitats, però l’esmena va ser anul·lada pel Tribunal Constitucional. En l’actualitat, la societatestà molt dividida en aquesta qüestió.
França
La llei a França:
• Amb la llei del 9 de desembre de 1905, es produeix la separació entre l’Esglesia i l’Estat. Es considerada com “el pacte laic”, que es el que s’utilitza en l’actualitat i suposa un model d’equilibri permanent entre les religions i el poder polític.
• El preàmbul de la Constitució de 1946 disposa que:“l’organització de l’ensenyament públic, gratuïta i laica en tots els nivells educatius es un deure de l’Estat.
• La Constitució de 1958, en l’article 1 diu que: “França es una República indivisible, laica, democràtica i social que garanteix la igualtat davant la llei de tots els ciutadans sense distinció d’origen, raça o religió, i que respecta totes les creences.
El Govern francès va ser el primer de...
Regístrate para leer el documento completo.