Bachiller

Páginas: 3 (522 palabras) Publicado: 27 de febrero de 2013
פרשת כי תשא – מקומו של אהרן בחטא העגל

מאת: מתפלל בית הכנסת

עניין חטא העגל הינו קשה ביותר להבנה. נשאלת השאלה העקרונית, כיצד הידרדר העם הנבחר כל כך מהר לכדי חטא העגל, וזאת תיכף ומיד לאחר שראהאת מעמד הר סיני ואת האותות והמופתים הגדולים שעשה הקב"ה במצרים ובים סוף. כיצד הגיע העם לדרגה שפלה כזו?
תשובות רבות לשאלה זו, והמרכזית שבהן טוענת שאין בכוח ניסים ונפלאות לשנות את השגרה. מאות שנות שעבודבמצרים עשו את שלהן, והמנטאליות של בני ישראל הייתה קרובה לזו של המצרים – עובדי האלילים. גם יחזקאל הנביא מציין במפורש שבני ישראל היו במצרים עובדי עבודה זרה (יחזקאל כ' ח').

כך ניסים חד פעמיים, מרשימיםככול שיהיו, אינם מסוגלים לעקור את השגרה האלילית. מעמד הר סיני היה מעמד נשגב ביותר, שגרם להתלהבות אדירה, אך גם הוא לא יכול לבטל בהינף יד חינוך ואורח חיים המוטבע שנים רבות בלב בני ישראל.

שאלה מעניינתלא פחות היא השאלה, מדוע אהרן עצמו לא נענש על מעשה העגל? אהרן יצר את העגל, ולמרות הכול הוא ממשיך לשמש בכהונה גדולה, כאילו לא קרה שום דבר.

אומר החזקוני: "חלילה לאהרן שיעשה עבודת כוכבים, הוא היה קדוש ה'ונביא לישראל, ומצוות רבות נתנו על ידו עם משה אחיו. ואם עשה ח"ו עבודה-זרה, איך נמלט, שלא הרגו משה? ואיך היה אחר כך מכפר על ישראל, הוא וזרעו אחריו עד סוף כל הדורות? ועוד, לא מצאנו שהוזכר בו עוון, מלבדעוון מי מריבה. ומלבד זה כיצד יעשה הקב"ה שליח, שסופו לעבוד עבודת אלילים?"

הסברים רבים יש לשאלה זו – מה מקומו של אהרן במעשה העגל, ומדוע הוא לא חטא.

האבן עזרא מפרש שבני ישראל רצו לעבוד את הקב"הבהגשמה, וזאת מאחר שמשה נעלם, ואין מי שיגלם להם את משמעותה של עבודת האלוקים. אהרן נענה לבקשתם מאחר שחשב שאין זה עוון גדול, כיוון שאין הם סרים מהקב"ה, אלא בסך הכול הם רוצים לעובדו בדרך מוחשית.

אולם מוסיףהאבן עזרא ואומר שויתור זה גרם לכישלונו של חלק מהעם – הערב רב, שהפכו תוכן לצורה ונתכוונו לשם עבודה זרה ממש. אלו היו אמנם בסך הכול מיעוט בלתי משמעותי – שלושת אלפים איש, אך מאחר שלכישלון זה היו אחראיםכל בני ישראל שהעיזו לעשות פולחנים שלא נצטוו עליהם, ולא ירדו לעומק המשמעות של "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה" לכן מיוחס החטא לכולם.

בדבריו אלו דוחה האבן עזרא את הסברו של רבנו סעדיה גאון...
Leer documento completo

Regístrate para leer el documento completo.

Estos documentos también te pueden resultar útiles

  • Bachiller
  • Bachiller
  • Bachiller
  • Bachiller
  • Bachiller
  • Bachiller
  • Bachiller
  • Bachiller

Conviértase en miembro formal de Buenas Tareas

INSCRÍBETE - ES GRATIS